Оксана Семенюк. Ключові компетенції лідера в епоху трансформацій
Хто такі трансформаційні лідери, який майндсет потрібно формувати керівнику майбутнього та чому навчання — це ключова компетенція сьогодення, спеціально для CEO Club розповіла Оксана Семенюк, CEO та співзасновниця консалтингової практики з розвитку лідерства та управління персоналом Changers, організаторка Employer Leadership Summit, що відбудеться 1–2 листопада.
ЭКСПЕРТИЗА
Лідер сьогодні і вчора: у чому відмінності?
За словами Деніела Гоулмана, визначні лідери вирізняються здатністю керувати собою. І для мене це про вміння брати відповідальність. Адже лідери — ті, хто роблять щось (добре чи погане), дозволяють чомусь статися або запобігають чомусь. Саме вони несуть відповідальність за організацію, приймають вони її чи ні.

Лідери найсильнішого типу — трансформаційні — розуміють це і беруть відповідальність за все, що відбувається. Водночас інші лідери уникають відповідальності та шукають, кого звинуватити. Намагаючись встановити тотальні владу і контроль, створюють атмосферу недовіри в організації.

Ще Джон Максвелл казав, що для того, щоб максимально реалізувати свій потенціал, ми маємо звертати увагу на характер, а не на успіх. І перетворення на трансформаційного лідера потребує великої сили характеру. Чому? Важко відмовитися від спокуси робити все на свою користь і взяти відповідальність за розвиток інших. Багато хто з лідерів не робить цього: вони мають здатність, але не мають бажання.

Вчора ми жили у радянській реальності, де лідерство часто приходило з посадою. Але сьогодні такі лідери мають найменший вплив, адже у стрімкому бізнес-середовищі важко лишатися «на плаву», коли всі рішення ухвалюються авторитарно, а люди виконують їх або йдуть слідом лише тому, що повинні. Які риси лідера минулого?
Прагнення бути «обслуженим», а не служити самому.
Мислення дефіциту — переконаність у тому, що ресурсів (грошей, слави тощо) не вистачить на всіх, тому варто обмежити доступ до них іншим.
Компетентність — від низької до високої.
Фокус на контролі людей і процесів.
Цінування позиції більше, ніж людей.
Черпання сили з влади, контролю, формального авторитету й особистих результатів.
Трансформаційний лідер має бажання та мету трансформувати інших і завдяки цьому може більше за інших впливати на організацію і навіть на світ. Його знають завдяки діям із розвитку інших лідерів. Його вплив поширюється на всі індустрії та покоління. Які ж риси характеру потрібно розвивати в собі, щоби стати трансформаційним лідером нового формату?
Бажання служити іншим і розвивати їх.
Мислення достатку — переконаність у тому, що ресурсів (грошей, слави тощо) вистачить на всіх, тому варто ділитися ними з іншими.
Розвинена та спеціалізована компетентність.
Фокус на лідерстві й розвитку мотиваційних і натхненних лідерів.
Цінування людей більше за позиції.
Черпання сили зі стосунків, морального авторитету, розвитку лідерів та поваги.
Трансформаційний лідер має бажання та мету трансформувати інших і завдяки цьому може більше за інших впливати на організацію і навіть на світ.
Яким має бути спосіб мислення сучасного лідера?
Є два типи мислення, які протягом десятків років досліджень визначила професорка Стенфордського університету Керол Двек. Це фіксоване мислення та мислення розвитку.

Фіксоване мислення — це віра у те, що люди народжуються з визначеним набором талантів і здібностей, які ніколи не можуть змінити. Люди з таким майндсетом уникають викликів і опускають руки, коли стикаються з труднощами. Вони ігнорують зворотний зв'язок і заздрять успіхам інших.

Натомість люди з мисленням розвитку вірять, що можуть навчитися будь чому — і дійсно це роблять. Вони приймають виклики і справляються з ударами долі. А ще — готові до зворотного зв'язку і вчаться на помилках. Люди з мисленням розвитку надихаються успіхами інших людей і перетворюються на чудових трансформаційних лідерів.

Ось три принципи мислення розвитку, що мають становити майндсет кожного лідера:
1
Бути відкритим до нових ідей, думок із різних питань, а ще — до емоцій підлеглих.
2
Приймати невизначеність: зробити ризик і виклик своїми друзями та в середовищі невизначеності бачити нові можливості.
3
Бути інклюзивними: залучати в команду людей із несхожим досвідом, національністю, фізичними можливостями тощо, адже разом така команда здатна бачити ситуацію з різних боків і, відповідно, приймати кращі рішення.
Ключові компетенції лідера епохи трансформації
Стабільність у стрімкому VUCA-світі, де ми зараз живемо (прим. ред. — VUCA — акронім англійських слів volatility (нестабільність), uncertainty (невизначеність), complexity (складність) і ambiguity (неоднозначність)), — нова розкіш. А от зміни — нова реальність.

Тому кожному лідеру сьогодні, якщо він хоче бути успішним завтра, потрібно розвивати компетенції для трансформації. Їх можна поділити на три групи — так звані «3 C»: спілкування, співпраця, слідування своїм обіцянкам.
Спілкування. Неуспішні лідери концентруються на тому, ЩО станеться у разі змін. Успішні ж комунікують не лише про те, ЩО, а й ЧОМУ щось відбувається. Ті, хто пояснюють мету змін, їхню відповідність до цінностей організації та переваги, заручаються більшою підтримкою співробітників.
Співпраця. Успішні лідери розуміють, наскільки критично об'єднати людей для втілення змін. Вони залучають співробітників до виходу за рамки їхніх прямих обов'язків та навіть до участі у прийнятті важливих рішень. Неуспішним лідерам не вдається залучити співробітників до змін, через що вони не досягають очікуваних результатів.
Слідування своїм обіцянкам. Для успішних лідерів важливо, щоб їхні переконання та поведінка відповідали їхнім словам і обіцянкам змін. Трансформація — важкий процес, справжні лідери це розуміють і виходять із зони комфорту, щоби здійснити обіцяне.
Люди з мисленням розвитку вірять, що можуть навчитися будь чому — і дійсно це роблять. Вони приймають виклики і справляються з ударами долі. А ще — готові до зворотного зв'язку і вчаться на помилках.
Як постійне навчання та вміння вчитися стали ключовими лідерськими навичками сучасності?
Швидкий темп змін вимагає від нас вміння навчатися: адаптувати способи мислення і навчання, роботи і життя. Великий челендж для лідера — це прийняти той факт, що через постійний розвиток технологій ми завжди будемо новачками, вічними студентами. І поки опануємо нову навичку, вона може стати неактуальною. Як розвивати вміння вчитися щодня?
1
Шукати якісну інформацію. Сьогодні світ нею перевантажений, і потрібен високий рівень критичного мислення, щоб відділити зерна від плевел. Потрібно постійно оцінювати й уточнювати джерела інформації, на які ми покладаємося у своїх судженнях та під час прийняття рішень.
2
Виділяти сенси та реалізувати їх на практиці. Цей процес також базується на критичному мисленні: ми об'єднуємо свої думки, досвід, враження й почуття, щоб витягти з усього цього сенс. Коли ми пишемо текст у Facebook або просто записуємо ідеї в блокноті, це допомагає нам зміцнити свої знання та помістити їх у загальний контекст.
3
Ділитися знаннями, ресурсами, ідеями та досвідом, співпрацювати з колегами. Це процес, у якому ми передаємо іншим знання, працюємо разом, повторюємо і множимо свій досвід, а ще — рефлексуємо, що допомагає нам виявити успішні та неуспішні стратегії дій у різних ситуаціях. А щоб завоювати авторитет і принести більше користі спільноті, важливо робити це не лише серед колег, а й публічно — наприклад, лідер може брати участь у самітах та інших подіях.
Employer Leadership Summit 2018
7-ма щорічна конференція для лідерів серед роботодавців.

Employer Leadership Summit — об'єднуюча платформа для тих, кому цікаві теми лідерства, бренду роботодавця, розвитку талантів та ефективних комунікацій.

Тема ELS 2018 — Вчимося вчитися.

Більше подробиць за посиланням.
Похожие статьи