Меню
#ЗАМЕТКИ CEO CLUB

Вихід на глобальні ринки та система державної підтримки українських експортерів
Заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України — Торговий представник України Наталія Микольська та керівник Офісу з просування експорту Мар'яна Каганяк розповіли на зустрічі CEO Club про роботу Мінекономіки з просування вітчизняних товарів і послуг та шляхи виходу українського бізнесу на глобальні ринки.
Наталія Микольська, заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України — Торговий представник України:
Експорт — це двигун економіки. Його частка у ВВП України складає 49,3% (за даними 2016 року). Тому вихід українського бізнесу на глобальні ринки є ключовим завданням роботи Мінекономрозвитку. Пріоритети у цій роботі — просування нашого експорту та запуск системи державної підтримки.
Офіс з просування експорту надає інформацію про потенційних імпортерів, виставки, торгові місії, товари та послуги, нові технології.
Ми вперше розробили та затвердили Експортну стратегію України та визначили фокусні ринки для нашого експорту. Це – ЄС та 20 інших країн. Стратегія є дороговказом для уряду та бізнесу, з чітким планом дій. Звісно, один окремий елемент не може забезпечити ефективне функціонування програми, важливою є спільна, злагоджена та систематична праця в цьому напрямі. Вона включає роботу низки організацій: Офісу з просування експорту, Експортно-кредитного агентства, дипломатичних установ.

Нам важливий досвід інших країн: як відбувається просування їхніх товарів і послуг на глобальному ринку, як вони захищають інтереси бізнесу та як досягають позитивних результатів.

Ми почали промотувати оновлену Україну на міжнародних форумах, двосторонніх зустрічах та виставках. В умовах військової агресії ми часто стикаємось із проблемою російської пропаганди. Вона націлена на формування негативного сприйняття України, вітчизняних товарів та послуг. На зовнішні ринки надходить інформація про те, що наші компанії не можуть бути надійними партнерами. Тому, пріоритетне завдання — донести світу, що Україна — це країна, де відбуваються реформи, поліпшується бізнес-клімат, виготовляються якісні продукти та надаються послуги, і що з українськими компаніями можна і треба співпрацювати у довготерміновій перспективі. Це наша місія і ми активно просуваємо вітчизняний бізнес навіть у ті країни, на ринки яких важко зайти.
Новий вимір економічної інтеграції з ЄС та іншими країнами
Після підписання Угоди про асоціацію, ми працюємо над посиленням складової послуг у рамках Поглибленої та всеохоплюючої зони вільної торгівлі (ПВЗВТ). З іншого боку, важлива оцінка впливу ПВЗВТ на економіку України. Чимало невеликих і середніх підприємств уже торгують з ЄС, мають можливість оцінити всі переваги Угоди та з її допомогою вивести бізнес на глобальний ринок.
Україна стала учасником Конвенції Пан-Євро-Мед щодо розширення доступу для українських експортерів до ринків 24 сторін-учасниць.
З 1 лютого 2018 року Україна стала учасником Конвенції Пан-Євро-Мед щодо розширення доступу для українських експортерів до ринків 24 сторін-учасниць. Наразі проводиться імплементація цієї Конвенції в діючі угоди про вільну торгівлю. Положення Конвенції Пан-Євро-Мед про преференційні правила походження є обов'язковими для перегляду всіх комерційних директорів та виступають важливим елементом комунікації для інвесторів.

Укладання угод про вільну торгівлю з перспективними торговельними партнерами неодмінно здійснюється з урахуванням національних інтересів. Зокрема, завершено переговори щодо угоди про вільну торгівлю з Ізраїлем. На фінішній прямій переговори з Туреччиною, ведуться перемовини із Сербією, робляться кроки щодо вдосконалення та розширення угоди про вільну торгівлю з Македонією, почалася комунікація з Грузією щодо внесення змін до угоди про вільну торгівлю в контексті застосування Конвенції Пан-Євро-Мед.

На сайті Мінекономрозвитку розміщено інфографіку країн, з якими можна вести безмитну торгівлю, а також перелік товарів, за які не потрібно платити збір згідно з Генералізованою системою тарифних преференцій (Generalized System of Preference, GSP).
Відстоювання інтересів українських експортерів/національних індустрій
Ми зацікавлені в розвитку саме українського бізнесу, щоб податки сплачувались у нашій державі. Як і кожен бізнес, держава повинна мати глобальну амбіцію.

Ми працюємо над тим, щоб усувати торговельні бар'єри, які стоять перед нашим бізнесом. Ми прагнемо до лібералізації та запобігання всіляких перешкод на зовнішніх ринках, забезпечення захисту прав та інтересів України з використанням механізму врегулювання суперечок СОТ. Для цього Мінекономрозвитку впроваджує нові підходи у сфері застосування інструментів торговельного захисту, тобто оновлює законодавство.

Рівні безпосередньої допомоги підприємствам різні. Найперше, важливо правильно визначити інструменти просування для конкретного ринку, які, залежно від останнього, будуть разюче відрізнятися. Під час налагодження нових контактів не завжди потрібна присутність представників Міністерства, проте, є випадки і ринки, де така участь є необхідною. Агенти і дистриб'ютори часто працюють несумлінно, проблеми можуть виникати на різних етапах просування бізнесу. Потрібно говорити вголос про проблеми, які існують. Це наша спільна робота, у якій важлива ефективна, злагоджена комунікація, ініціатива та активна участь. Тому що експорт — це командна гра!
Мар'яна Каганяк, керівник Офісу з просування експорту:
Офіс з просування експорту — це консультативно-дорадчий орган при Міністерстві економічного розвитку і торгівлі України, який було створено як «єдине вікно» допомоги українським експортерам для виходу на нові ринки.

Робота Офісу — це складова системи державної підтримки та просування експорту. Вже три роки ми безпосередньо допомагаємо бізнесу досягати успіху на міжнародних ринках. Зокрема, розвиваємо експортну компетентність українських компаній, промотуємо вітчизняні товари та послуги за кордоном, допомагаємо в налагоджені співробітництва.
Чим може допомогти Офіс з просування експорту?
Освіта для експортерів;
Я захоплююсь досвідом Естонії, де держава та бізнес вклали у співвідношенні 50/50 у розвиток знань про експорт. Це приклад розуміння того, що для досягнення високих цілей на ринку потрібно спочатку навчити продавати.

Навчання — це те, з чого варто починати. Враховуючи міжнародний досвід, ми проводимо семінари, вебінари, регулярно запрошуємо спікерів та ініціюємо освітні курси. На сайті онлайн-програми «Експортна революція» (Export Revolution Ukraine) розміщено 10 вебінарів для підвищення грамотності експортерів.
Бізнес-можливості;
Ми організовуємо торгові місії за кордоном та в Україні, показуємо світу, що таке оновлена Україна та що ми можемо йому запропонувати. У рамках українських стендів та павільйонів можна показати себе, продемонструвати власну інноваційність. Наші консультанти працюють над пошуком потенційних партнерів, організовують В2В зустрічі, розширюють бізнес-нетворкінг.
Експортний консалтинг;
Ми надаємо групові та індивідуальні консультації. Найперше, допомагаємо визначити рівень готовності до експорту, адже не кожен бізнес може вийти за межі країни (через законодавство, різницю в сертифікації тощо). У нас є база даних експортерів, потрапити в яку можна просто заповнивши анкету. Пошук партнерів здійснюється на базі інформаційної мережі Enterprise Еurope Network, де є понад 50 тис. підприємств із 65 країн світу. Крім бази потенційних імпортерів, тут розміщено інформацію про виставки, торгові місії, товари та послуги, нові технології. Консультанти допомагають заповнити профіль та долучитися до мережі.

На додаток, Офіс з просування експорту проводить аналітику та дослідження ринків, відстежує інформацію про міжнародні публічні державні закупівлі (Government Procurement Agreement, GPA), в яких може брати участь український бізнес на умовах недискримінації та рівного ставлення до місцевих та іноземних компаній.

Важливо, щоб компанія, яка звертається до нас по допомогу, була зареєстрована в Україні, оскільки ми робимо субсидований консалтинг.
В2G платформа;
Для успішного просування українського експорту необхідною є платформа В2G це майданчик для зустрічі бізнесу та уряду. У рамках цієї платформи проводяться регулярні галузеві робочі зустрічі.
Програма SheExports.
Програму SheExports було створено у 2017 році Офісом з просування експорту як платформу для підтримки та розвитку жінок-підприємниць, допомоги їм під час виходу на міжнародні ринки.

Програма SheExports актуальна, оскільки ефективне залучення жінок до сучасної економіки — це чинник розвитку кожної країни. Україна може покращити економічні показники, зокрема в експорті, завдяки зростанню впливу жінок-експортерок та кількості жінок-підприємниць. До 2025 року світове ВВП можна збільшити до 28 трильйонів доларів, якщо країни світу повною мірою використають потенціал жінок в економіці (дослідження McKinsey). Офіс з просування експорту в рамках Платформи SheExports є офіційним верифікатором для українських компаній, які хочуть долучитися до спільноти жінок-підприємниць ініціативи SheTrades Міжнародного торгового центру (International Trade Center).