Меню
#ЗАПИСКИ CEO CLUB
Афери по-українськи та рейдерство: як захистити себе
На зустрічі CEO Club експерти АО Arzinger — керівник практики захисту у кримінальних провадженнях Катерина Гупало та керівник практики антикорупційного комплаєнсу та етики бізнесу Лана Сінічкіна — розібрали кейси шахрайських схем та надали рекомендації, які допоможуть їм протидіяти.
Схеми шахрайства за участі контрагентів
З першого погляду невелике шахрайство може бути частиною масштабнішого плану із захоплення бізнесу. Особливо уважно треба придивлятися до партнерів та контрагентів. Найбільшу небезпеку несуть ті, хто надають послуги, адже потім важко перевірити сам факт надання чи не надання послуг за документами.

У практиці АО Arzinger був наступний кейс. Компанія-клієнт регулярно замовляла маркетингові послуги на доволі значні суми. Контрагент, що їх надавав, робив це якісно, виконував зобов'язання тощо. Коли завершився термін договору, компанія-клієнт із певних причин вирішила його не продовжувати та все одно отримала вимогу на оплату послуг на десятки мільйонів. Звичайно, це було сприйнято як помилка.

Що насправді відбувалося: була підроблена додаткова угода про продовження строку дії. Остання сторінка договору, де вказувалися реквізити сторін, підпис та печатки, була просто відчеплена з оригінальної угоди та причеплена до надрукованого документу про продовження строку дії. Далі тиражуються акти про надання послуг на космічні суми. Ще один нюанс — контрагент передав право вимоги до іншої компанії, а вже вона подала господарський позов про стягнення заборгованості. Клієнт був впевнений, що не можна нав'язати послуги, яких не було. З цією позицією він виступив у суді. Та суд прийняв рішення задовольнити позов та стягнути заборгованість.
Встановіть запобіжники для корпоративної документації. Десь мають прийматися колективні рішення, а десь — затверджуватися додатковими підписами.
Вбачається, що план шахраїв був такий: вони забирають гроші, одразу переводять їх через «обнальні» компанії і виводять у кеш. З цього моменту сенсу боротися далі не буде: навіть якщо клієнт виграє господарський процес у наступних інстанціях, нічого, крім морального задоволення, він вже не отримає. На етапі після перерахування коштів із клієнтських рахунків вдалося зупинити їх та утримати поки йде господарський процес та кримінальні провадження.

Інша історія — із залученням інсайдера. Закордонний інвестор вклав значні кошти в завод, створивши дочірню компанію в Україні. В певний момент з'являються акти на рекламні послуги на досить значну суму. Виявилося, що перед звільненням директор дочірньої компанії підписав та затвердив печаткою акти на послуги, які не надавалися. Це значно ускладнило боротьбу, адже було підтвердження від уповноваженої особи. З іншої сторони, на той момент інвестори не встановили обмежень для директора дочірньої компанії та дали повноваження на створення актів на такі великі суми.

Як було використано ці акти: шахраї через господарський суд ініціювали банкрутство дочірньої компанії внаслідок існування великої заборгованості. Потім через свого арбітражного керуючого продали об'єкт з аукціону за, умовно, 100 тисяч гривень при його ринковій ціні у десятки мільйонів. На жаль, через відсутність запобіжників та невчасне звернення до юристів відновити інтереси інвестора було вже неможливо.
Лайфхаки з протидії злочинним схемам
Як протидіяти таким шахрайським схемам?
Встановіть запобіжники для корпоративної документації. Десь мають прийматися колективні рішення, а десь — затверджуватися додатковими підписами.
1
Доробіть посадові інструкції, трудові договори тощо.
2
Завжди пишіть акти з деталізацією наданих послуг. Варто створити стандартизований підхід до деталізації вимог постачальнику. У таких випадках шахраям буде важче фантазувати, а на суді легше доводити свою правоту. Низькі стандарти — велика зона для ризиків.
3
Введіть ідентифікацію останніх сторінок договорів за допомогою бар-кодів або інших спеціальних позначень.
4
Довіряйте, але перевіряйте. Особливо — своїх працівників. Нерідко у шахрайських схемах присутній внутрішній елемент. Це можуть бути невдоволені співробітники, яких вчасно не підвищили, не підняли зарплатню або ж не звільнили.
5
Контролюйте контрагента не тільки на вході, а й після. У компанії-контрагента може статися зміна власника або менеджменту і це будуть нові люди, які вже зайшли до вашої організації.
6
Нерідко у шахрайських схемах присутній внутрішній елемент. Це можуть бути невдоволені співробітники, яких вчасно не підвищили, не підняли зарплатню або ж не звільнили.
Створіть та впорядкуйте внутрішні інструкції. Щодо них зазвичай є три варіанти:
7
інструкції відсутні, але все працює нормально, доки не відбудеться збій;
інструкції існують, але ніхто їх не читав, обмежившись підписом про ознайомлення під час прийому на роботу;
завеликі інструкції на тисячі сторінок, які неможливо виконувати через надмірність вимог.
Усі процедури мають бути практичними і їхній рівень зарегульованості повинен бути адекватним. Вони мають бути інтегровані у конкретний бізнес, бажано із залученням електронних систем та встановленням відповідальності у разі невиконання. У цих документах прописуються алгоритми: наприклад, бухгалтер або менеджер не проводять оплату без підтвердження від певних осіб.
Ще одна зона ризиків — використання факсиміле. Процедура використання штампів має бути чітко врегульована, адже саме факсиміле можна підробити.
8
Один із тривожних дзвоників — зміна реквізитів (банківського рахунку) вашого контрагента, навіть якщо ЄДРПОУ той самий. На практиці нам траплялися випадки, коли сам контрагент не знав та не контролював такий новий (додатковий) банківський рахунок. Ця шахрайська схема часто передбачає залучення служби безпеки банку та чорних нотаріусів. Коли туди потрапляють перераховані гроші, вони миттєво відмиваються.
9
Відповідайте асиметрично. Типова схема відповіді на рейдерство чи шахрайство — симетрична реакція. Компанія атакує через суд — на неї теж подають позов, відкриває кримінальне провадження — друга сторона теж подає кримінальне провадження. Це гра на вичерпання ресурсів. Намагайтеся відповісти на вищому рівні: вийдіть до іноземної юрисдикції, міжнародних інструментів, використовуйте репутаційний тиск, шукайте й використовуйте слабкі місця опонентів.
10