«Як грати по-чесному та не облажатися?» — Уляна Супрун про реформи та співпрацю з бізнесом
На зустріч з учасниками СЕО Club завітала Уляна Супрун — в.о. міністра охорони здоров'я України та руйнівниця міфів про медицину, здоров'я та ліки. Ділимось з вами основними тезами розмови.
ЛИЧНОСТИ
Инсайты, материалы и новости из окружения лучших СЕО страны.
О работе и жизни для тех, кто управляет бизнесом.
У роботі Міністерства охорони здоров'я та веденні бізнесу є багато подібного:
Тough. І в підприємництві, і в МОЗ складно — є багато викликів (у кожного свій вид рейдерства, корупція, свої фінансові особливості), тому потрібно бути міцним та стійким, щоб розбиратися та ухвалювати правильні рішення.
Довіра. І бізнес, і державні установи стикаються з браком довіри та мають її завойовувати. Багато людей не вірять, що можна впровадити справжні зміни в охороні здоров'я. А бізнес деколи стикається з людьми совєцького світогляду, які вважають бізнесменів капіталістами, що хочуть нажитись і не можуть бути чесними.
Маємо реагувати на клієнта, чути його та впроваджувати зміни на підставі зауважень. Наприклад, коли МОЗ розпочало кампанію з обрання сімейного лікаря, потрібно було приносити копії паспорта, ідентифікаційного коду та заповнювати дві сторінки договору, щоб підписати декларацію. Це було незручно, процес затягувався. МОЗ почуло людей та спростило процес.
Правда — наша зброя. Говоримо правду про те, що відбувається, скільки триватимуть зміни, скільки грошей отримуємо, на що витрачаємо тощо.
«Game of coins». Як у бізнесі, так і в державному секторі треба ефективно використовувати гроші. Тоді можна залучати більше інвестицій.
Як МОЗ ефективно використовує гроші, або мистецтво малих перемог
Трансформація системи охорони здоров'я — це такий собі «стартап». І для того, щоб в нього повірили українці, а партнери почали інвестувати більше коштів, МОЗ мало швидко показати перші успішні результати, розповідає Уляна.

Отже, перемоги МОЗ України:
1
У 2017 році запустили програму «Доступні ліки», у рамках якої люди з діабетом ІІ типу, серцево-судинними захворюваннями, бронхіальною астмою можуть отримати ліки за рецептом від лікаря безкоштовно або з невеликою співоплатою. Наразі більше 8 млн людей скористалися програмою, а виклики швидкої пов'язані з діабетом, астмою та серцево-судинними захворюваннями зменшилися на 17 тисяч (!);
2
28 млн людей (приблизно 70% населення України) вже підписали декларації з сімейним лікарем через систему eHealth;
3
Закупили за державні кошти 23,5 тис. стентів (один стент коштує близько $130), чим на 100% забезпечили стентування при гострому інфаркті. В результаті розбудови мережі кардіоцентрів (вже працює 41) смертність від інфаркту знизилась на 20%;
4
Створили новий державний орган — Національну службу здоров'я України. На її сайті є прозора інформація про те, де знаходиться найближчий до вас сімейний лікар та скільки в нього вже є декларацій. Також доступна інформація про виплати — скільки коштів надходить до медичних закладів, за які послуги тощо;
5
У 2017-му Верховна Рада проголосувала за трансформацію охорони — не через «домовленості», а тому, що МОЗ переконали депутатів голосувати за правильний закон;
6
У червні 2018-го в рамках соціального опитування на питання «Чи ви давали хабарі своїм лікарям?» 15% опитаних відповіли «Так», у жовтні 2018-го — 7%. Що відбулося за ці чотири місяці? МОЗ почало платити сімейним лікарям згідно нової системи, за підписані декларації. Чому це важливо для бізнесу та МОЗ? Ці гроші не осідають у кишенях лікарів, люди можуть купувати продукти та послуги бізнесу, кошти не заховані у тіньовій економіці та доходять до бізнесу та до МОЗ через податки. А це, в свою чергу, розвиває економіку загалом:
7
Запустили з Prozorro електронний каталог медикаментів для регіональних допорогових закупівель — ресурс, схожий на Amazon, де лікарні можуть замовляти і купувати ліки та медичні вироби онлайн, та мають гарантію, що їх доставлять вчасно. Цей каталог дає бізнесу можливість зареєструватись та продавати свої товари;
8
МОЗ створило електроний реєстр пацієнтів, які потребують інсулінотерапії. Туди не можуть потрапити «фейкові пацієнти», яких раніше подавали області. Тож вдалося заощадити близько 500 млн грн;
9
Створено систему eHealth, значно крутішу, ніж у європейських країнах, бо вона створена з нуля, а не на базі старої системи;
10
Медична освіта. МОЗ встановило мінімальний бал ЗНО для вступу 150 балів, обов'язкову англійську та ввело Єдиний державний кваліфікаційний іспит;
11
Охорона здоров'я — справа кожного, адже це не лише лікарня, але й дороги, що ведуть до неї, це електроенергія, яка живить холодильник з вакцинами, це інтернет для функціонування електронної системи eHealth тощо.
Як бізнес може долучитися до роботи Міністерства охорони здоров'я
Публічна підтримка від бізнесу тих змін, які зараз тривають;
Запит на послуги, які надає бізнес. Медзаклади стають некомерційними установами, вони можуть набагато вільніше користуватися послугами бізнесів. Колись існував наказ на кількість штатних прибиральниць у лікарні залежно від квадратних метрів та кількості ліжок. Зараз такого немає, тому лікарні, наприклад, можуть найняти клінінговий сервіс, чим оптимізують свій бюджет;
Інфраструктурні потреби. Наприклад, оновлення медичного обладнання. Можна не купувати прилади за 10 млн доларів, а брати його в оренду, сплачувати щомісяця, отримувати обслуговування обладнання та оновлювати, коли вийде нова модель;
Запити на інші послуги, які може надавати бізнес — харчування, стерилізацію, медичні вироби, транспорт (наприклад, таксі для пацієнтів, адже деякі люди і досі викликають швидку допомогу, як таксі, до лікарні, що є неправильним);
Додаткове страхування. Жодна країна не забезпечує бюджетними коштами усі послуги та медикаменти, тому розвиватиметься ринок на додаткове страхування пацієнтів. По-перше, бізнес зможе закуповувати таке страхування для своїх працівників. По-друге, стати таким страховиком;
Потреба у хороших менеджерах. Бізнес може навчати, шукати або надавати управління медзакладами в аутсорсинг. Наприклад, у США є health management company, яка займається управлінням лікарнею, і лікарня за це платить.
Яка роль МОЗ у фасилітації співпраці з бізнесом? Бізнес має напряму працювати з медзакладами. Міністерство не лікує людей — воно творить політику та регулятори, щоб система працювала правильно і бізнес у ній почувався безпечно, виділяючи інвестиції та/або співпрацюючи з медзакладами.
Чи можливо повернути назад реформи?
Уже створено Національну службу здоров'я, де працює 250 людей, і яка прозоро оплачує лікарям зарплату в 2-4 рази більшу, ніж вони коли-небудь отримували.

Медичні заклади стають автономними некомерційними підприємствами, звільняються від тарифних сіток, можуть пропонувати працівникам хороші зарплати та аутсорсити послуги. Нині у лікарнях є СЕО та медичний директор, тобто вони тепер є більше бізнесом, а не «бюджетниками».
В мене є мрія, щоб у нас в країні ніхто навіть не знав імені міністра, бо все працює добре і злагоджено
Пацієнти хочуть, щоб усе продовжувалось, тому що бачать зміни. Проте, змінюються не лише інституції, а й світогляд — людям подобається вільний вибір, гарантії. Вони більше довіряють державі і можуть не боятися звертатись до лікаря.

Отже, на рівні сімейної медицини зміни невідворотні, бо і пацієнтам, і лікарям це подобається, і було б дуже непопулярно повернути усе назад.
Ці зміни затверджені на рівні законодавства, говорить пані Уляна. Наприклад, щодо закупівель МОЗ внесло зміни на рівні бюджетного кодексу. Крім того, з 1-го січня 2020 року вже не буде субвенцій для лікарень і єдиний спосіб, у який вони отримуватимуть гроші, — через Національну службу здоров'я України.

Міністерка також переконана, що стабільність має забезпечуватись затвердженим курсом руху. «Державна політика, курс в НАТО чи ЄС, або трансформація охорони здоров'я, не має змінюватись через те, що змінюються політики. Україні пора відучитись міняти напрямок руху кожні три-п'ять років», — зазначила Уляна Супрун.
CEO Club Ukraine
CEO Club Ukraine — закрытый бизнес-клуб, объединяющий СЕО и собственников среднего и большого бизнеса для развития, общения и сотрудничества.
CEO Club Ukraine
CEO Club Ukraine — закрытый бизнес-клуб, объединяющий СЕО и собственников среднего и большого бизнеса для развития, общения и сотрудничества.
Больше материалов: