Повернутися

Бізнес і невизначеність, або як бути з майбутнім, якщо ти підприємець в Україні?

Сьогодні українським підприємцям особливо важливо розуміти, що невизначеність є неодмінною складовою сучасного бізнесу, адже стрімкий темп змін, нестабільна економічна ситуація та контекст війни вимагають гнучкості та адаптивності. Розробка стратегій управління ризиками, побудова стійких команд та відповідальне лідерство стають важливими факторами успішного подолання цієї невизначеності, забезпечення стійкості та зростання українських підприємств у майбутньому.

Тетяна Жданова, маркетологиня, авторка книги «Сенс життя та його маркетинг», розробниця підходу gravitation marketing, співзасновниця стартапу Soul*Lab, на зустрічі CEO Club розповіла про сучасні ризики планування в підприємницькій діяльності, розвиток команди в кризові часи, роль та обов’язки засновника компанії.


Що таке невизначеність та як нею оволодіти?

«Частина невизначеності — це реальність, яку ми не хочемо прийняти».

Це несприйняття відбувається через реакцію нашої психіки, яка в собі має певні оборонні механізми. Люди часто їх використовують для захисту від неприємних чи тривожних думок, почуттів або ідеї.

Нижче наведено приклади оборонних механізмів психіки:

  • Витіснення: відкидання неприємних думок чи почуттів у глибини свідомості;
  • Заміщення: заміна неприємних думок або почуттів більш прийнятними чи менш небезпечними;
  • Регресія: повернення до більш примітивних чи дитячих способів розв’язання проблем у стресових ситуаціях;
  • Раціоналізація: пошук логічних пояснень або виправдань для власних неприємних дій чи почуттів;
  • Проєкція: приписування власних неприємних думок, почуттів чи властивостей іншим людям;
  • Заперечення: відмова від визнання або врахування фактів чи істин, які сприймаються як неприємні чи неприйнятні.

Володіння невизначеністю вимагає свідомого розуміння та прийняття того, що деякі аспекти життя не можуть бути контрольованими чи передбачуваними. Це відкриття для себе може допомогти знизити рівень стресу та тривоги, які виникають у зв'язку з невідомістю. Окрім того, важливо навчитися ефективно використовувати реакції психіки на невизначеність, розуміючи, коли ці механізми є конструктивними, а коли — перешкодою для особистого та професійного розвитку. Особливо важливо бути свідомими та уникати надмірного використання оборонних механізмів, щоб запобігти спотворенню реальності, важливих взаємин та вчасно змогти відреагувати на зміну.

На що можна спиратися у разі виникнення невизначеності, стресових ситуацій, важких емоцій чи конфліктів в бізнесі?

Абстрактна візія: куди рухається компанія

У сучасному світі швидкість змін та непередбачуваність середовища ускладнюють планування конкретних подій у довгостроковій перспективі. Абстрактна візія зазвичай є більш гнучкою та адаптивною до змін. З нею легше пристосовуватись до нових умов, викликів чи можливостей. Це у свою чергу дозволяє бізнесу бути більш конкурентоспроможним у змінному середовищі. Водночас абстрактна візія допомагає створити загальний напрямок та визначити головні цілі, що надає відчуття мети та напряму, яке може надихати та мобілізувати команду чи співробітників. У такий спосіб, успіх не визначається тим, наскільки швидко ми досягаємо цілей, а тим, як ефективно просуваємось у межах обраного нами вектору.

Пошук опори в самому собі

Перш за все, віднаходити сили в самому собі — значить бути уважним до себе та свого несвідомого.Розуміння своїх власних потреб та бажань веде до покращення рівня життя, отримання більшого задоволення від своєї справи та баченню цілісної візії майбутнього. Крім того, внутрішня опора допомагає людині зберегти психічну стійкість у стресових ситуаціях та розвивати емоційну інтелігентність для досягнення гармонії з собою та світом навколо.

Пошук опори в культурі компанії

«Дослідження своєї корпоративної культури, цінностей та філософії — створює вектор маркетингової компанії, а не навпаки».Засновник встановлює головний пріоритет та напрямок розвитку, що визначають загальну стратегію підприємства. Розуміння культурних аспектів є вихідним пунктом для розробки бізнес-моделі, яка послідовно визначає стратегії маркетингу. Впровадження маркетингових підходів стає ключем до успішного адаптування бізнесу на ринку, а взаємодія всіх цих компонентів є необхідною умовою для ефективного функціонування та росту підприємства. Окрім того, такий підхід буде залучати «ядрових» працівників та клієнтів, які в свою чергу будуть зацікавленні у подальшому функціонуванні підприємства. Досконале розуміння культури свого бізнесу  веде до зменшення хаосу та неструктурованості, а саме:

  • Мінливість трансформується у послідовну гнучкість;
  • Невизначеність набуває визначеності за допомогою послідовних та правильно прийнятих рішень;
  • Складність перетворюється у навігацію та зв’язки;
  • Неоднозначність стає цілісністю.

Важливо пам’ятати, що бізнес починає ставати успішним, коли стає зрозумілою його природа та коли всі процеси протікають «натуральним» шляхом. Насильницькі зміни стратегій можуть вганяти у стан регресу. Саме тому обов'язково першочергово спиратись на культуру свого підприємства.

Як побудувати команду?

Майже завжди засновник відтворює сім'ю, виконуючи внутрішньо сімейні ролі, —  звертає увагу Тетяна Жданова.
Вибір команди тільки за «цінностями» призводить до однобічного розвитку та обмежує можливості для інновацій та креативності у вирішенні проблем. Тому, важливо забезпечити баланс між спільними цінностями та різноманітністю досвіду та підходів у формуванні ефективної команди.

Яка роль засновника компанії? 

СЕО/засновник  —  створює умови. Менеджери — вирішують завдання.

«Створювати умови» означає: 

  • Розуміти культуру компанії та використовувати її сильні сторони, коригувати слабкі, заповнювати порожнечі, які розривають бізнес-процеси;
  • Ухвалювати стратегічні рішення, бачення, бізнес-модель, маркетингові, сервісні та HR-політики;
  • Забезпечувати ресурс;
  • Спілкуватись: з собою, командою, партнерами, клієнтами й іншими лідерами;
  • Розвивати. 

Окрему вагому роль, як не дивно, у веденні свого бізнесу грає ведення «аристократичного» стилю життя. 

По-перше, цей підхід дозволяє ефективно використовувати час та ресурси, фокусуючись на ключових завданнях та процесах, що мають найбільший вплив на успіх бізнесу. По-друге, зміна стилю життя на аристократичний підсилює внутрішню опору та самодисципліну у керівників та співробітників. Це означає, що вони починають віддавати перевагу стратегічним завданням та високо пріоритетним справам, які сприяють досягненню мети компанії. Такий підхід дозволяє не лише ефективно управляти часом, але й покращує самоорганізацію та саморозвиток, що є важливими елементами успішного підприємництва.

Тож, варто приділяти:

  • 20% часу — на живе спілкування з близькими,співробітниками, клієнтами, партнерами та іншими зацікавленими сторонами;
  • 20% — на вирішення поточних справ;
  • 15% — на відпочинок або розв’язування непередбачуваних задач, що допоможе запобігти виникненню надмірного стресу;
  • 15% — на підвищення своєї компетентності;
  • 10% — на заняття спорт чи будь-яку фізичну активність;
  • 10% — на роздуми про спадщину за межами життя;
  • 10% — на соціально-корисну діяльність.