Сьогодні українським підприємцям особливо важливо розуміти, що невизначеність є неодмінною складовою сучасного бізнесу, адже стрімкий темп змін, нестабільна економічна ситуація та контекст війни вимагають гнучкості та адаптивності. Розробка стратегій управління ризиками, побудова стійких команд та відповідальне лідерство стають важливими факторами успішного подолання цієї невизначеності, забезпечення стійкості та зростання українських підприємств у майбутньому.
Тетяна Жданова, маркетологиня, авторка книги «Сенс життя та його маркетинг», розробниця підходу gravitation marketing, співзасновниця стартапу Soul*Lab, на зустрічі CEO Club розповіла про сучасні ризики планування в підприємницькій діяльності, розвиток команди в кризові часи, роль та обов’язки засновника компанії.
«Частина невизначеності — це реальність, яку ми не хочемо прийняти».
Це несприйняття відбувається через реакцію нашої психіки, яка в собі має певні оборонні механізми. Люди часто їх використовують для захисту від неприємних чи тривожних думок, почуттів або ідеї.
Володіння невизначеністю вимагає свідомого розуміння та прийняття того, що деякі аспекти життя не можуть бути контрольованими чи передбачуваними. Це відкриття для себе може допомогти знизити рівень стресу та тривоги, які виникають у зв'язку з невідомістю. Окрім того, важливо навчитися ефективно використовувати реакції психіки на невизначеність, розуміючи, коли ці механізми є конструктивними, а коли — перешкодою для особистого та професійного розвитку. Особливо важливо бути свідомими та уникати надмірного використання оборонних механізмів, щоб запобігти спотворенню реальності, важливих взаємин та вчасно змогти відреагувати на зміну.
У сучасному світі швидкість змін та непередбачуваність середовища ускладнюють планування конкретних подій у довгостроковій перспективі. Абстрактна візія зазвичай є більш гнучкою та адаптивною до змін. З нею легше пристосовуватись до нових умов, викликів чи можливостей. Це у свою чергу дозволяє бізнесу бути більш конкурентоспроможним у змінному середовищі. Водночас абстрактна візія допомагає створити загальний напрямок та визначити головні цілі, що надає відчуття мети та напряму, яке може надихати та мобілізувати команду чи співробітників. У такий спосіб, успіх не визначається тим, наскільки швидко ми досягаємо цілей, а тим, як ефективно просуваємось у межах обраного нами вектору.
Перш за все, віднаходити сили в самому собі — значить бути уважним до себе та свого несвідомого.Розуміння своїх власних потреб та бажань веде до покращення рівня життя, отримання більшого задоволення від своєї справи та баченню цілісної візії майбутнього. Крім того, внутрішня опора допомагає людині зберегти психічну стійкість у стресових ситуаціях та розвивати емоційну інтелігентність для досягнення гармонії з собою та світом навколо.
«Дослідження своєї корпоративної культури, цінностей та філософії — створює вектор маркетингової компанії, а не навпаки».Засновник встановлює головний пріоритет та напрямок розвитку, що визначають загальну стратегію підприємства. Розуміння культурних аспектів є вихідним пунктом для розробки бізнес-моделі, яка послідовно визначає стратегії маркетингу. Впровадження маркетингових підходів стає ключем до успішного адаптування бізнесу на ринку, а взаємодія всіх цих компонентів є необхідною умовою для ефективного функціонування та росту підприємства. Окрім того, такий підхід буде залучати «ядрових» працівників та клієнтів, які в свою чергу будуть зацікавленні у подальшому функціонуванні підприємства. Досконале розуміння культури свого бізнесу веде до зменшення хаосу та неструктурованості, а саме:
Важливо пам’ятати, що бізнес починає ставати успішним, коли стає зрозумілою його природа та коли всі процеси протікають «натуральним» шляхом. Насильницькі зміни стратегій можуть вганяти у стан регресу. Саме тому обов'язково першочергово спиратись на культуру свого підприємства.
Майже завжди засновник відтворює сім'ю, виконуючи внутрішньо сімейні ролі, — звертає увагу Тетяна Жданова.
Вибір команди тільки за «цінностями» призводить до однобічного розвитку та обмежує можливості для інновацій та креативності у вирішенні проблем. Тому, важливо забезпечити баланс між спільними цінностями та різноманітністю досвіду та підходів у формуванні ефективної команди.
СЕО/засновник — створює умови. Менеджери — вирішують завдання.
Окрему вагому роль, як не дивно, у веденні свого бізнесу грає ведення «аристократичного» стилю життя.
По-перше, цей підхід дозволяє ефективно використовувати час та ресурси, фокусуючись на ключових завданнях та процесах, що мають найбільший вплив на успіх бізнесу. По-друге, зміна стилю життя на аристократичний підсилює внутрішню опору та самодисципліну у керівників та співробітників. Це означає, що вони починають віддавати перевагу стратегічним завданням та високо пріоритетним справам, які сприяють досягненню мети компанії. Такий підхід дозволяє не лише ефективно управляти часом, але й покращує самоорганізацію та саморозвиток, що є важливими елементами успішного підприємництва.