Повернутися

Оксана Семенюк. Ключові компетенції лідера в епоху трансформацій

Оксана Семенюк. Ключові компетенції лідера в епоху трансформацій

Хто такі трансформаційні лідери, який майндсет потрібно формувати керівнику майбутнього та чому навчання — це ключова компетенція сьогодення, спеціально для CEO Club розповіла Оксана Семенюк, CEO та співзасновниця консалтингової практики з розвитку лідерства та управління персоналом Changers, організаторка Employer Leadership Summit.

Лідер сьогодні і вчора: у чому відмінності?

За словами Деніела Гоулмана, визначні лідери вирізняються здатністю керувати собою. І для мене це про вміння брати відповідальність. Адже лідери — ті, хто роблять щось (добре чи погане), дозволяють чомусь статися або запобігають чомусь. Саме вони несуть відповідальність за організацію, приймають вони її чи ні.

Лідери найсильнішого типу — трансформаційні — розуміють це і беруть відповідальність за все, що відбувається. Водночас інші лідери уникають відповідальності та шукають, кого звинуватити. Намагаючись встановити тотальні владу і контроль, створюють атмосферу недовіри в організації.


Ще Джон Максвелл казав, що для того, щоб максимально реалізувати свій потенціал, ми маємо звертати увагу на характер, а не на успіх. І перетворення на трансформаційного лідера потребує великої сили характеру. Чому? Важко відмовитися від спокуси робити все на свою користь і взяти відповідальність за розвиток інших. Багато хто з лідерів не робить цього: вони мають здатність, але не мають бажання.


Вчора ми жили у радянській реальності, де лідерство часто приходило з посадою. Але сьогодні такі лідери мають найменший вплив, адже у стрімкому бізнес-середовищі важко лишатися «на плаву», коли всі рішення ухвалюються авторитарно, а люди виконують їх або йдуть слідом лише тому, що повинні. Які риси лідера минулого?

  • Прагнення бути «обслуженим», а не служити самому.

  • Мислення дефіциту — переконаність у тому, що ресурсів (грошей, слави тощо) не вистачить на всіх, тому варто обмежити доступ до них іншим.

  • Компетентність — від низької до високої.

  • Фокус на контролі людей і процесів.

  • Цінування позиції більше, ніж людей.

  • Черпання сили з влади, контролю, формального авторитету й особистих результатів.

Трансформаційний лідер має бажання та мету трансформувати інших і завдяки цьому може більше за інших впливати на організацію і навіть на світ. Його знають завдяки діям із розвитку інших лідерів. Його вплив поширюється на всі індустрії та покоління. Які ж риси характеру потрібно розвивати в собі, щоби стати трансформаційним лідером нового формату?

  • Бажання служити іншим і розвивати їх.

  • Мислення достатку — переконаність у тому, що ресурсів (грошей, слави тощо) вистачить на всіх, тому варто ділитися ними з іншими.

  • Розвинена та спеціалізована компетентність.

  • Фокус на лідерстві й розвитку мотиваційних і натхненних лідерів.

  • Цінування людей більше за позиції.

  • Черпання сили зі стосунків, морального авторитету, розвитку лідерів та поваги.

Трансформаційний лідер має бажання та мету трансформувати інших і завдяки цьому може більше за інших впливати на організацію і навіть на світ.

Яким має бути спосіб мислення сучасного лідера?

Є два типи мислення, які протягом десятків років досліджень визначила професорка Стенфордського університету Керол Двек. Це фіксоване мислення та мислення розвитку.

Фіксоване мислення — це віра у те, що люди народжуються з визначеним набором талантів і здібностей, які ніколи не можуть змінити. Люди з таким майндсетом уникають викликів і опускають руки, коли стикаються з труднощами. Вони ігнорують зворотний зв'язок і заздрять успіхам інших.


Натомість люди з мисленням розвитку вірять, що можуть навчитися будь чому — і дійсно це роблять. Вони приймають виклики і справляються з ударами долі. А ще — готові до зворотного зв'язку і вчаться на помилках. Люди з мисленням розвитку надихаються успіхами інших людей і перетворюються на чудових трансформаційних лідерів.


Ось три принципи мислення розвитку, що мають становити майндсет кожного лідера:

1. Бути відкритим до нових ідей, думок із різних питань, а ще — до емоцій підлеглих.

2. Приймати невизначеність: зробити ризик і виклик своїми друзями та в середовищі невизначеності бачити нові можливості.

3. Бути інклюзивними: залучати в команду людей із несхожим досвідом, національністю, фізичними можливостями тощо, адже разом така команда здатна бачити ситуацію з різних боків і, відповідно, приймати кращі рішення.

Ключові компетенції лідера епохи трансформації

Стабільність у стрімкому VUCA-світі, де ми зараз живемо (прим. ред. — VUCA — акронім англійських слів volatility (нестабільність), uncertainty (невизначеність), complexity (складність) і ambiguity (неоднозначність)), — нова розкіш. А от зміни — нова реальність.

Тому кожному лідеру сьогодні, якщо він хоче бути успішним завтра, потрібно розвивати компетенції для трансформації. Їх можна поділити на три групи — так звані «3 C»: спілкування, співпраця, слідування своїм обіцянкам.

  • Спілкування. Неуспішні лідери концентруються на тому, ЩО станеться у разі змін. Успішні ж комунікують не лише про те, ЩО, а й ЧОМУ щось відбувається. Ті, хто пояснюють мету змін, їхню відповідність до цінностей організації та переваги, заручаються більшою підтримкою співробітників.

  • Співпраця. Успішні лідери розуміють, наскільки критично об'єднати людей для втілення змін. Вони залучають співробітників до виходу за рамки їхніх прямих обов'язків та навіть до участі у прийнятті важливих рішень. Неуспішним лідерам не вдається залучити співробітників до змін, через що вони не досягають очікуваних результатів.

  • Слідування своїм обіцянкам. Для успішних лідерів важливо, щоб їхні переконання та поведінка відповідали їхнім словам і обіцянкам змін. Трансформація — важкий процес, справжні лідери це розуміють і виходять із зони комфорту, щоби здійснити обіцяне.

Люди з мисленням розвитку вірять, що можуть навчитися будь чому — і дійсно це роблять. Вони приймають виклики і справляються з ударами долі. А ще — готові до зворотного зв'язку і вчаться на помилках.

Як постійне навчання та вміння вчитися стали ключовими лідерськими навичками сучасності?

Швидкий темп змін вимагає від нас вміння навчатися: адаптувати способи мислення і навчання, роботи і життя. Великий челендж для лідера — це прийняти той факт, що через постійний розвиток технологій ми завжди будемо новачками, вічними студентами. І поки опануємо нову навичку, вона може стати неактуальною. Як розвивати вміння вчитися щодня?

1. Шукати якісну інформацію. Сьогодні світ нею перевантажений, і потрібен високий рівень критичного мислення, щоб відділити зерна від плевел. Потрібно постійно оцінювати й уточнювати джерела інформації, на які ми покладаємося у своїх судженнях та під час прийняття рішень.

2. Виділяти сенси та реалізувати їх на практиці. Цей процес також базується на критичному мисленні: ми об'єднуємо свої думки, досвід, враження й почуття, щоб витягти з усього цього сенс. Коли ми пишемо текст у Facebook або просто записуємо ідеї в блокноті, це допомагає нам зміцнити свої знання та помістити їх у загальний контекст.

3. Ділитися знаннями, ресурсами, ідеями та досвідом, співпрацювати з колегами. Це процес, у якому ми передаємо іншим знання, працюємо разом, повторюємо і множимо свій досвід, а ще — рефлексуємо, що допомагає нам виявити успішні та неуспішні стратегії дій у різних ситуаціях. А щоб завоювати авторитет і принести більше користі спільноті, важливо робити це не лише серед колег, а й публічно — наприклад, лідер може брати участь у самітах та інших подіях.