Зміна парадигм, що зараз відбувається, пов'язана з тим, що базові ідеї та цінності, котрі були в основі старого світу, продемонстрували свою суперечливість та слабкість. Система вибухнула зсередини.
Ми маємо вчитися входити в нову парадигму, переглянути суспільний договір — те ціле, що ми вибудовували. Можливо, це було хаотичне ціле, де певні вузькі групи перекривалися інтересами людства.
Вже зрозуміло, як саме повинна відбуватися зміна парадигми: йдеться про нові цінності та сенси, про перегляд ролі держави, філософії економіки та політики, перегляд особистості своїх завдань, свого світу того як він може розпоряджатися своїм дозвіллям.
Бажано, аби цю нову парадигму Україна зустріла не у позиції того, хто просить, не в ролі слабкого, позбавленого мозку, тіла, а системи, котра створює автономну, регіональну, оригінальну систему, яка шукає взаємодію з іншими такими ж системами. Де суспільство на усіх своїх рівнях займається мисленням, наукою, культурою. Ми повинні взаємодіяти, щоб надати нашій системі самостійність, силу і перспективу.
У такій системі бізнес буде перебудовуватися і переходити до більш досконалого існування, це буде бізнес, що працює на свою країну, має свої певні цілі і стратегії, пов'язані з нею. Це шанс для українського бізнесу зробити крок назустріч новій парадигмі.
Світ змінюється і наше місце в ньому має бути не місцем залежності, а місцем самостійності, в котрій повинні брати участь всі: і бізнес, і інтелектуали, і, вірогідно, нові лідери.
Нині ми проживаємо дуже важливий момент — певну точку неповернення, після котрої неможливо буде «відіграти назад» впрожовж 50, а то 100 років. Потрібно усвідомити критичність ситуації, котра полягає у тому, що ми дали дуже багато простору «еліті» в бізнесі та уряді. Нам потрібно починати «відігравати» це назад, інакше років через 10 у нас більше може і не бути такої можливості.
Дуже хотілося б, аби люди перестали навіювати собі, що вони — «мурахи», а навколо ходять гігантські «слони» у вигляді фінансових корпорацій та урядів, які можуть їх «розтоптати». Якщо людей об'єднує певна ідея, така сила є не менш потужною, ніж сила так званої «еліти».
Має прийти усвідомлення, що більше не можна сидіти на місці, потрібно вставати, навіть якщо це здається небезпечним. Спокій стовідсотково призведе до поразки. Продовжуючи пасивно сидіти, можна спостерігати, як нас потихеньку заганяють в кут.
Для бізнесу зараз чудовий момент шукати та знаходити нестандартні рішення. Потрібно починати думати — швидше за все, старі схеми перестануть працювати. Завжди відкриваються якісь нові двері, з'являються нові ідеї. Дуже важливо перестати діяти за старими законами економіки та бізнесу.
Той хто вгадає, як діяти по-новому, творчо підійде до вирішення питання, той матиме можливість стати шалено успішним, у десятки разів збільшити свій капітал та успішність. Як завжди, в цій кризі цінностей є не лише мінуси, але й можливості.
З точки зору науки зміна парадигми означає, що в певний момент відбувається глобальна зміна поглядів на ті чи інші речі.
Зазвичай це відбувається раптово, незважаючи на те, що факти на користь нової парадигми накопичуються досить довгий час. Аж раптом якийсь один останній факт падає, і вся тарілка перевертається з ніг на голову, світ перевертається дригом, і ми вже бачимо його зовсім по-іншому.
Нова парадигма не скасовує попередню, а лише робить її окремим випадком або однією з можливостей. Однак це не означає, що ми жили по одному, а тепер доведеться жити по іншому.
Ймовірно, в момент зміни парадигми ми почнемо жити в новому світі за тими правилами, що вже давно накопичувалися і які вже давно мали змінити наше життя, але не змінили. Зокрема, економічна парадигма змінювалася так, що протягом 100 років ми рухалися в бік глобалізації ринків, відбувався поступовий перехід до електронних грошей. Поступово все змінювалося, але не було того моменту, коли ми раптом стали жити в новому світі.
Двадцять тисяч років нічого не змінювалося — можна було планувати на десятиліття вперед і це було б правильно. Тисячу років тому світ змінювався раз на 100 – 200 років. Сто років тому все змінювалося вже раз на 10 – 20 років.
Головне, що слід взяти до уваги зараз, це що все буде змінюватися й надалі, можливо, буде змінюватися ще швидше, ніж раніше. Тож потрібно думати про те, як зробити бізнес антикрихким, аби зміни, що відбувалися, не вбивали його, а робили сильнішим. Навіть є ймовірність, що з'явиться можливість впровадити певні нові технології та інструменти, котрі завдяки змінам приносили б прибуток і користь.