— розвиваються та навчаються;
— у яких працюють етичні лідери;
— у яких працюють натхненні та вмотивовані працівники;
— допомагають працівникам покращити роботу мозку (через медитацію);
— функціонують за принципом «leading is everybody's business»;
— навчають управлінців лідерству окремо, при цьому їхні фахові та технічні навички не ставлять у пріоритет.
Детальніше розглянемо підходи організацій, які свідомо розвиваються та вчаться («deliberately developmental organization»). У гарвардському дослідженні прикладом такої компанії є хедж-фонд «Bridgewater Associates», який керується такими принципами успіху:
— радикальна прозорість (зустрічі та обговорення є у записах, кожен працівник має до них доступ);
— радикальна чесність та відкритість — усі говорять те, що думають;
— суперечки з повагою (виходять не з бажання захистити власну позицію, а з поваги до іншого бачення та бажання почути альтернативну думку).
Комбінація цих принципів дає компанії можливість швидко дізнаватися про помилки, вчитися на них, ухвалювати рішення, які допоможуть уникнути схожих помилок у майбутньому. В результаті компанія розвивається.
Здатність навчатися швидше, ніж конкуренти, — це чи не єдина найважливіша перевага будь-якої компанії.
Принцип «leading is everybody's business». Компанії, що розвиваються і навчаються, розуміють, що лідерство — це якість, потрібна не лише фактичним управлінцям, і вона має бути розвинена в кожному працівникові компанії. Для цього організації створюють культуру та умови для виявлення лідерських навичок робітників («Бачиш потребу/проблему? Бери на себе її вирішення!»). Саме так реалізується принцип «leading is everybody's business».
— віддалені працівники. Важливо враховувати не лише відстань, а й культурні особливості: у команді можуть бути представники різних національностей. За такого типу роботи керівники мають володіти так званим культурним інтелектом (cultural intelligence);
— 40-50% працівників — міленіали (1980-2000 роки народження). Компанії мають враховувати їхні побажання щодо робочого місця, шукати підходи, завдяки яким молодь працюватиме натхненно і продуктивно (generational intelligence).
Лідери повинні мати добровільних відданих послідовників. Чому важливо мати саме послідовників, а не підлеглих, показує статистика залученості працівників у США.
Так, згідно з її даними, лише 30% робітників є натхненними та вмотивованими. Це люди, котрі працюють у компанії мінімум рік, серед них нижча ймовірність крадіжок та виробничих травм, вони вірні, віддані та більш продуктивні. Такі працівники є справжніми послідовниками.
У той же час, 54% працівників є невмотивованими. Вони менш продуктивні, менш віддані, частіше беруть відгули та швидше йдуть із організації. Це приклад класичних підлеглих.
Ті ж статистичні дані кажуть, що існує близько 16% постійно незадоволених працівників, котрі фізично присутні, але ментально не з компанією, скаржаться на свою роботу та всіма своїми діями руйнують енергію команди. Такі працівники є некерованими.
Тобто, послідовник завжди продуктивніший, ніж підлеглий. Така людина вірить у ідею та більш вмотивована і налаштована на її реалізацію. Тому керівникові варто запитати себе: «Як зробити так, щоб люди за мною слідували?» замість звичного «Як мені стати хорошим лідером?»
Існує метод 12-ти питань (Q12), які має поставити собі кожен працівник, щоб зрозуміти свій рівень продуктивності та за потреби покращити його:
Чи знаю я, чого від мене очікують?
Чи маю я матеріали та обладнання, щоб добре виконувати свою роботу?
Чи маю я на роботі можливість кожного дня робити те, що мені вдається найкраще?
Чи отримав я за останній тиждень визнання за роботу, яку зробив добре?
Чи мій керівник чи будь-хто на роботі турбується про мене як про людину, особистість?
Чи є хтось на роботі, хто заохочує мене до саморозвитку?
Чи враховують на роботі мою думку?
Чи місія/ціль моєї компанії дає мені відчуття того, що моя робота — важлива?
Чи стараються мої колеги виконувати свої обов'язки якісно?
Чи створює мій керівник атмосферу, у якій я можу будувати дружні робочі стосунки з моїми колегами?
Чи обговорював я протягом останніх шести місяців свій прогрес із кимось на роботі?
Чи маю я на роботі можливості вчитись і розвиватися?
Дослідження Gallup 2016 року показує, що організації, які набрали багато балів у методі 12-ти питань (відповідали ствердно), демонстрували кращі результати роботи. Зокрема, показники задоволеності клієнтів вищі на 10%, продуктивності — на 21%, а прибутки — на 20%. Тобто, залучені та вмотивовані працівники сприяють розвитку бізнесу. У дослідженні Gallup взяли участь 1,8 мільйонів працівників із 49 індустрій та 82 тисячі підрозділів з 73 країн світу, а дані збирали протягом 20-ти років.