Повномасштабне вторгнення росії змусило українських підприємців замислитись про відкриття філій бізнесів у Європі. Багато хто з них орієнтований на розбудову економічних зв’язків між Україною та ЄС. Нещодавня онлайн-зустрічі CEO Club була присвячена практичним порадам щодо ведення бізнесу в Європі.
Власним досвідом підприємництва в ЄС за модерації Андрія Жука, голови правління Української асоціації рітейлерів, поділились члени клубу:
Спікери розповіли, як різниця законодавчого регулювання ринку ЄС та бюрократичні нюанси впливають на формування менеджменту та постійного штату компанії, виділивши такі основні тези:
— Не потрібно починати бізнес в Європі одразу з великих інвестицій. Спочатку варто поспостерігати за ринком, визначивши де найбільше існує попит на знання та досвід, який ви можете запропонувати європейцям.
— На початкових етапах підприємництва у Європі вигідніше користуватися послугами аутсорсингу, ніж формувати команду in-house.
— Велику роль для відкриття та ведення успішного бізнесу в Європі грає репутація. Перед відкриттям компанії потрібно зануритись в атмосферу життя країни, де буде знаходитись головний офіс. Найкраще будувати бізнес на власні очі спостерігаючи за динамікою ринку.
— Організовуючи менеджмент, варто найняти на керівні посади декількох резидентів країни, де розташовується компанія, або тих, що мають посвідку на постійне проживання. В той час як відділи маркетингу та IT вигідніше організовувати в Україні, пам’ятаючи про необхідність налагодження культурного діалогу між співробітниками.
— Організовуючи виробництво в Європі, треба звертати увагу на ціни на енергоносії, так як вони можуть значно різнитися у різних країнах всередині ЄС.
— Відкриття бізнесу в Європі потрібно починати з країн, де нижчий рівень бюрократичного тиску, як наприклад у Польщі. В той час як у Хорватії, Італії, Швеції ринок існує велика складність легального заснування нової компанії з працівниками-іноземцями.
— Специфіка заснування компанії в Європі — увага до нюансів. Окрім того, що потрібно ознайомитись з тенденціями регулювання єдиного ринку Європейського Союзу, варто також звертати увагу на особливості національного законодавства для сфери, в якій працює ваш бізнес.