Спільнота CEO Club Ukraine, усвідомлюючи важливість розвитку ветеранського підприємництва та чіткого врегулювання цієї діяльності на законодавчому рівні, звертається до Верховної Ради України з вимогою відправити на доопрацювання до Кабінету Міністрів України законопроєкт №10258 «Про ветеранське підприємництво».
По-перше, цей законопроєкт не відповідає дійсним потребам ветеранів війни, які ведуть, або мають намір здійснювати підприємницьку діяльність. По-друге, він містить ряд недоліків та корупційних ризиків, які можуть призвести до численних зловживань, і мати невідворотні наслідки, як для держави Україна, так і для всіх ветеранів.
Законопроєкт №10258 був проаналізований багатьма громадськими організаціями і державними інституціями. Їхні експертні висновки містять численні зауваження та застереження. Завелика кількість негативних висновків є безпрецедентною та робить неможливим окреслити всі недоліки документу в тексті нашої заяви.
Саме тому ми хочемо наголосити на першочерговій необхідності виправлення найбільш кричущих норм:
1. Ризики набуття статусу «ветеранський бізнес» компаніями, які по факту такими не є.
Згідно до законопроєкту №10258, будь-яка компанія, що матиме 60% робітників-учасників бойових дій (надалі УБД) набуває статусу «ветеранський бізнес». Відтак, будь яка компанія загальною чисельністю у 3 працівники, 2 з яких є УБД, набуває статусу «ветеранський бізнес». Окрім того, законопроєкт не містить ніяких обмежень по кількості відкриття таких бізнесів. Ба більше, ці норми розповсюджуються на широке коло громадян, які не мають статусу УБД, в тому числі родичів ветеранів.
Все це надасть можливість безперешкодного отримання статусу «ветеранський бізнес» будь кому, перетворить ветеранів на маріонеток в руках ділків, та відкриє їм доступ до широкого поля зловживань в питаннях пільгового доступу до грантів, державних замовлень, торгівлі підакцизними товарами, в тому числі тютюновими та горілчаними виробами, тощо.
Йдеться не тільки про значні зловживання. Без жодного сумніву, застосування цих норм призведе до дискредитації не тільки підприємців-ветеранів, а і подальшої дискредитації ідей підприємництва.
2. Відсутність дієвих інструментів підтримки підприємців, які зараз воюють.
Законопроєктом №10258 передбачені обмеження щодо надання державної підтримки суб'єктам ветеранського підприємництва у випадку, якщо суб'єкт господарювання визнає свою неспроможність своєчасно виконувати зобов'язання перед кредиторами через незадовільний стан фінансово-господарської діяльності. Це прирікає до банкрутства тих підприємців, які через виконання військового обов’язку були вимушені полишили без уваги свої бізнеси що зазвичай призводить до значного погіршення показників бізнесу. Саме ця категорія ветеранів потребує першочергової підтримки держави, що не передбачається цим Законопроєктом.
3. Правові колізії в питанні державних програм підтримки УБД.
Законопроєкт не надає відповіді на питання, які саме програми розуміються під державними програмами підтримки, як окремий вид програм, що не відносяться до державних цільових програм. Адже згідно з висновком Головного Науково Експертного Управління Верховної Ради України, зайвим є припис ч. 5 ст. 12 законопроєкту, за яким "державні цільові програми підтримки розробляються і затверджуються в установленому законодавством порядку", оскільки Законом України "Про державні цільові програми" вже передбачено стадії розроблення та виконання державної цільової програми та визначено перелік ініціаторів розробки державної цільової програми. Таким чином, законопроєкт №10258 передбачає розробку нових програм підтримки, які не можуть бути розроблені і виконані згідно до чинного законодавства України.
Ми закликаємо Верховна Рада України не вносити законопроєкт №10258 для голосування, а відправити його на доопрацювання до Кабінет Міністрів України — а саме до Міністерства у справах ветеранів.
Також ми закликаємо Кабінет Міністрів України, насамперед, Міністерство у справах ветеранів, провести відкрите обговорення цього законопроєкту з ветеранськими та бізнес-спільнотами, та врахувати пропозиції громадських об’єднань перед відправкою нової редакції законопроєкту до ВРУ.
Запрошуємо всі ветеранські та бізнес-спільноти доєднатись до нашої заяви.